Catalan English French Spanish

• Durada en BTT: 50 minuts
  • Senyalització:
  • Població de sortida: Berga
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

Plàcid itinerari per la Via Verda del Llobregat entre la Colònia Rosal i l'embassament de la Baells que discorre pel traçat del carrilet, antic ferrocarril de via estreta de finals del segle XIX que transportava persones i mercaderies de Manresa a Guardiola de Berguedà resseguint el curs del riu Llobregat. L'antiga fàbrica de la Colònia Rosal i el Canal Industrial de Berga testimonien l'intens aprofitament que el Berguedà ha fet del Llobregat des de l'antiguitat fins als nostres dies. La ruta permet contemplar també un magnífic entorn natural, amb extensos boscos de pins i una frondosa vegetació de ribera, i dues joies de l'arquitectura medieval catalana: el pont gòtic i l'església preromànica de Sant Quirze de Pedret.

Informació de ruta

Altitud màx. 484.27 m Velocitat màxima 22.8 m/s
Altitud mín. 586.53 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 491.19 m Distància total 12330 m
Desnivell acumulat baixant 491.53 m Temps total 16d 0h 38m 08s
Punts de seguiment 634

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Més enllà s'observa a l'esquerra, també a l'altra banda del riu, l'antic Canal Industrial de Berga. Aquesta conducció, construïda entre 1885 i 1900, subministrava energia elèctrica a d'altres colònies tèxtils instal·lades al llarg del curs descendent del Llobregat, que al segle XIX fou considerat el riu més productiu del món per l'intens aprofitament industrial que se'n feia. Actualment encara proveeix d'electricitat la fàbrica tèxtil del Canal de Berga, la de les llums i la de Carburos Metálicos.

Es deixa una pista a la dreta amb el pas barrat i es continua avançant vora el riu. Es deixa enrere, a l'altre cantó del riu, la fàbrica abans esmentada de Carburos Metálicos. Se segueix per un tram ombrívol i emboscat fins a travessar un túnel de l'antic carrilet (km 2,53, 513 m), ferrocarril que va estar en funcionament entre 1860 i 1973. Es tractava d'un petit tren remolcat per una locomotora de vapor de velocitat reduïda -no passava dels 30 km per hora- nascut per satisfer l'intens tràfic comercial de la indústria minera de la comarca a la segona meitat del segle XIX. Després d'un curt tram a l'aire lliure, s'entra a un altre túnel (km 2,88, 513 m), el més extens dels tres que es creuaran: per travessar-lo amb total seguretat, és convenient dur una lot o un frontal.

Es continua endavant per un tram molt boscós i humit, es creua un petit pont dissimulat per la vegetació i es deixa a mà dreta un altre camí amb el pas barrat. Es travessa el Llobregat per l'antic pont del carrilet, aquest més llarg i ben visible, i tot seguit es passa per l'últim túnel de l'itinerari. A l'entrada es troba la font dels Pescadors (km 3,77, 521 m).

En sortir del túnel, es prossegueix ara per la riba esquerra del Llobregat. Es deixa a mà esquerra una pista que remunta i s'endinsa al bosc i es continua tot recte planejant pel costat del riu. Es tenen bones vistes al N dels rasos de Peguera i la Figuerassa.

Després de deixar un altre trencall a la dreta, que fa cap a una esplanada vora el riu, i passar vora un refugi de pescadors, s'arriba al pont gòtic de Pedret (km 4,92, 528 m), bastit entre els segles XII i XIII. Cal travessar-lo, ara o de tornada, i seguir per la pista cimentada del davant fins a l'església preromànica de Sant Quirze de Pedret. Són 0,65 km i 60 m de desnivell que s'afegeixen a la ruta. El temple, originari del segle IX, ha estat molt modificat al llarg dels segles. L'aspecte actual, fruit de diferents restauracions del segle passat, és força fidel a l'església existent als segles XII i XIII, quan ja comptava amb elements característics del romànic. Des de Pedret, es tenen unes amplíssimes vistes dels rasos de Peguera, Queralt, la Figuerassa i les serres de Picancel, de Montsent i el Catllaràs.

L'itinerari continua aigües amunt (N), deixant el pont de Pedret a la dreta, pel camí terrer senyalitzat amb un rètol cap a la font de la Vaca que voreja el Llobregat per l'esquerra. Als 500 m, després de deixar un sender a mà dreta que es dirigeix cap al riu, s'arriba a les restes de l'antic pont del carrilet, avui esfondrat, que el creuava i s'acaba la pista i el recorregut (km 5,54, 528 m). Més endavant es troba la presa de l'embassament de la Baells. Per tornar es desfà el camí.

Atenció:
Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat així com aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.

Darrera modificació elDijous, 28 Novembre 2013 11:16
Més en aquesta categoria: Ruta de Sant Quintí »