Catalan English French Spanish

• Durada en BTT: 1h 40min
  • Senyalització: Parcialment
  • Població de sortida: Berga
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

La ruta arriba fins a l'església romànica de Sant Quintí de Montclar, actualment enrunada, entre boscos de pins i alzines, prats i camps de conreu. També es contempla l'església de Sant Martí d'Avià i el castell medieval de l'Espunyola. Durant el recorregut es tenen bones vistes de les serres del Catllaràs, del Picancel, de Queralt, dels Lladres, els rasos de Peguera i els cingles de les Tres Maries (Serrapinyana, Sant Salvador i Capolat).

Informació de ruta

Altitud màx. 595.5 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 753.66 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 527.08 m Distància total 23220 m
Desnivell acumulat baixant 527.08 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 4509

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Se surt de Berga per la carretera C-26 en direcció a Solsona i s'arriba al barri de la Valldan, on comença l'excursió.

0,00 km (690 m). Des de la plaça de l'antic Ajuntament de la Valldan -actualment l'escola biblioteca del barri- es parteix a ponent per un lateral de la carretera de Solsona (la C-26) per trencar a l'esquerra pocs metres després vorejant per la dreta una casa. Al següent encreuament es gira a mà dreta (SO) prenent una pista cimentada que porta a l'església de Sant Bartomeu de la Valldan (km 0,60, 704 m). Des d'aquí se segueix en el mateix sentit de la marxa (SO), es passa per un túnel, es travessa la carretera del Molí i es deixen dues pistes a esquerra i a dreta. Bones vistes al nord de Queralt, la serra dels Lladres i les Tres Maries.

1,43 km (698 m). Al barri de la Creu es troba una cruïlla i es pren la segona desviació de l'esquerra (SO; rètol indicador cap a Avià), que davalla, després de deixar a l'esquerra la font d'Avià, a la carretera de Cal Rosal a Avià (km 2,01, 660 m): cal creuar-la i pujar en la mateixa direcció (SE) per una pista cimentada que hi mena de nou en 170 m. Se segueix a l'esquerra (S) i, transcorreguts uns metres per la carretera, es gira a mà esquerra (SE) pel carrer del Portal i s'entra al nucli antic d'Avià (indicacions). Es continua per sota del Portal i es desemboca -per un darrer tram d'escales- al carrer Abat Oliva, que per la dreta, i passant per la plaça i el carrer Padró, duu a l'església parroquial de Sant Martí d'Avià.

2,61 km (676 m). Plaça de l'Església. S'agafa la carretera de davant del temple a la dreta (O), de baixada, i es gira tot seguit a l'esquerra (S/SE) pel següent carrer. En uns metres es trenca a la dreta (S/SO) per una pista que passa per la dreta del cementiri i es dirigeix a Guarans (pal indicador) seguint els senyals blancs i vermells del GR 1. Es deixa una pista a la dreta (NO; km 2,91, 661 m). En travessar la riera de Graugés (km 3,23, 636 m) es deixa a l'esquerra (SE) l'accés a cal Colell, un altre desviament a la dreta (O) i es puja entre camps i boscos d'alzines, pins i roures en direcció sud. Un cop passat Guarans s'arriba a la cruïlla homònima.

4,53 km (681 m). Cruïlla de Guarans (pal indicador): es prossegueix recte (S) seguint el GR 1 cap a Casancots travessant una pista. Atenció! De seguida cal abandonar la pista i el GR per prendre un camí de la dreta (O/NO; km 4,63, 676 m), poc visible al principi i senyalitzat amb marques de pintura groga que se seguiran a partir d'ara, que passa per sobre d'una gran codina de pedra i s'endinsa al bosc.

4,90 km (657 m). Bifurcació: se segueix a ponent (SO) pel camí de la dreta. Al següent encreuament (km 5,33, 647 m) es deixa un camí que puja a la dreta (N/NE) i es descendeix a l'esquerra (SO) fins a desembocar a una pista (km 5,58, 636 m): cal baixar-hi per l'esquerra (SE).

5,82 km (623 m). Cruïlla a la riera de Clarà. Es retroba el GR 1, que se segueix remuntant per la dreta (SO) en direcció a Sant Llorenç de Morunys i al Pont de Montanyana (pal indicador). Sense deixar la pista principal s'accedeix a cal Puxot, parcialment cremat, com part del bosc que l'envolta, pels devastadors incendis de 1994 que castigaren el baix Berguedà.

6,78 km (639 m). Bifurcació vora cal Puxot: es deixa una pista que davalla per l'esquerra (S/SO), per on es tornarà més tard, i es continua planejant per la de la dreta (O) seguint els senyals del GR. Es passen diversos trencalls secundaris que menen a camps i pastures. Bona panoràmica al nord del Catllaràs, els rasos de Peguera, les serres de Queralt i dels Lladres i de les Tres Maries. Després de deixar dos desviaments consecutius a mà dreta (N/NO; km 7,92, 684 m i km 8,02, 689 m) s'arriba al mas de l'Espunyola (km 8,22, 702 m), on cal trencar a l'esquerra (NO/O) per una pista que passa arran del paller tot seguint el GR 1 i les marques de pintura groga.

8,61 km (695 m). Es desemboca al revolt d'una pista, que es pren a l'esquerra (O) de baixada per, pocs metres després, abandonar el GR 1 -que se'n va per un camí de la dreta (O)- i seguir a migdia. Es deixen dues desviacions a l'esquerra (SE) i se segueix fins a can Font.

9,76 km (711 m). Can Font. Bifurcació: es davalla a l'esquerra (SO) per la pista principal i es passa vora el castell de l'Espunyola (km 10,11, 715 m). Se surt al revolt d'una pista (km 11,10, 716 m) que s'agafa a la dreta (S/SE) i que, a partir dels Fontirons, esdevé asfaltada.

11,94 km (753 m). Es desemboca a la carretera que uneix l'Espunyola amb Casserres (la BV-4131): cal prendre-la a l'esquerra (SE). Després de deixar a la dreta (O) el trencall que duu a Montclar, i a l'inici d'un revolt a la dreta, es trenca a mà esquerra (NE; km 12,52, 743 m) per una carretera que passa per la dreta de la casa del Corral de Canudes (Camí del Juncà; rètol indicador).

13,63 km (705 m). Bifurcació: es deixa la carretera i es gira a l'esquerra (N/NO; rètol indicador) per una pista que mena al mas dels Plans de Sant Quintí i que descendeix amb força fent ziga-zagues fins a la riera de Santquintí (abans d'arribar-hi, al km 15,16, es deixa una pista que remunta per la dreta, E/NE). Un cop travessada es puja fins a les runes del mas i l'església romànica de Sant Quintí de Montclar (km 15,66, 606 m). A la dreta (NE) de la pista, i vorejant l'esmentat temple, surt la variant de Clarà que, juntament amb el camí que es deixarà també a la dreta (NE) al km 16,10 (609 m), permetria perllongar l'itinerari passant pel molí de Bellús, Graugés i Santa Maria d'Avià (cap dels dos desviaments està indicat!). Cal seguir ascendint per la pista principal fins a tornar de nou a l'encreuament de cal Puxot (km 16,46, 639 m), des d'on es desfà el camí fins al barri de la Valldan, punt de partida i final de l'excursió (km 23,20, 690 m).

Atenció:
Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat així com aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.