Catalan English French Spanish

• Distància: 10,44 km
  • Durada caminant: 4 hores
  • Senyalització:
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

Per finalitzar la travessa es recorreran a llevant frondosos i inacabables boscos entre els quals destaquen fagedes de gran bellesa, força ben conservades i algunes de considerable extensió, com les que es troben baixant del refugi de Sant Jordi al mas d'Escriu, del coll homònim a Gréixer -anomenada del Clot d'en Pere- i pujant poc després des de la casa Millarès fins al refugi de Rebost incloent, a la part final, la zona de menor altitud de la baga Gran. S'observen també pastures, masos disseminats i antigues feixes que mostren el tradicional ús agrícola i ramader de les terres més baixes del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

Aquesta darrera etapa és la que segueix més tram del Camí dels Bons Homes o GR 107 (del refugi de Sant Jordi a la carretera de Coll de Pal), ruta que reprodueix la històrica migració càtar que es produí als segles XIII i XIV en el seu exili d'Occitània per l'assetjament de la monarquia franca i la Inquisició. El tranquil llogarret de Gréixer està situat en un enclavament de gran bellesa natural, als peus de les Penyes Altes de Moixeró, i en destaca l'església romànica de Sant Andreu, temple d'una sola nau consagrat l'any 871.

Informació de ruta

Altitud màx. 991.91 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 1632.69 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 906.12 m Distància total 10420 m
Desnivell acumulat baixant 836.69 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 1947

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Història

L'estiu del 2003 els guardes dels vuit refugis del Parc Natural del Cadí-Moixeró van idear un itinerari circular que els enllacés recorrent indrets de gran bellesa natural i paisatgística de les serres de la Tosa, el Moixeró, el Cadí i el massís del Pedraforca (a les comarques del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell). Van batejar-lo com a Cavalls del Vent fent referència a la traducció catalana del mot tibetà que designa les banderoles d'oració budistes (Iungta) que es posen en els cims i els colls de l'Himàlaia per enviar als quatre vents pregàries de pau i germanor. La travessa, que ha estat un èxit en nombre de participants i molt ben valorada des del primer any, es presenta en tres modalitats no excloents entre si segons si es planteja amb una finalitat esportiva, competitiva, o bé lúdica: en menys de 24 h, en menys de 36 i sense límit de temps dins la temporada (quan els refugis resten oberts, de mitjan juny a finals de setembre). Nosaltres l'hem dividida en cinc etapes sortint des del refugi de Rebost en el sentit contrari al de les agulles del rellotge tenint en compte la longitud i el desnivell acumulat de cadascuna, essent perfectament assumible per a un senderista mitjà habituat a la muntanya. Tanmateix, si no es pot o no es vol fer-la tota seguida hi ha la possibilitat d'escurçar-la o dividir-la en dues visites (per exemple, dos caps de setmana), ja que la proximitat entre els refugis dels Cortals de l'Ingla (Cerdanya) i el de Sant Jordi (Berguedà) -connectats pel GR 107 pel coll de Pendís i fàcilment accessibles des de Bellver i Riu de Cerdanya ambdós i des de cal Cerdanyola el darrer- permet tenir-los com a punt d'inici i final del recorregut occidental o oriental de la travessa.

L'itinerari

El trajecte està senyalitzat amb marques de color taronja (excepte del prat d'Aguiló al pas de Gosolans, on només es troben les del PR C-124), que sovint comparteixen protagonisme amb les dels senders de gran recorregut (blanques i vermelles), petit recorregut (blanques i grogues) i d'altres d'àmbit local (blanques i verdes) que solquen el parc natural. Són més de 70 km d'itinerari que discorren entre els 902 m -a la vall del riu Bastareny- i els 2513 m d'altitud (al refugi de Niu d'Àliga; 2536 si s'ascendeix, com es proposa, a la Tosa) acumulant un desnivell positiu de 4800 m que deixen a l'abast del caminant variats ecosistemes i racons tan emblemàtics i espectaculars com els cims de la Tosa i de les Penyes Altes de Moixeró, la cara nord del Cadí, les serres Pedregosa i de Gisclareny, el Pedraforca, la baga de Gresolet, els Empedrats i les valls del Bastareny i de Gréixer. També es contemplen diversos masos disseminats i antics edificis plens d'història com el santuari de Gresolet, l'ermita de Sant Martí del Puig i l'església de Sant Andreu de Gréixer.

Qualsevol dels vuit refugis protagonistes de la Cavalls del Vent pot ser-ne el punt de partida: excepte el de Niu d'Àliga, tots estan situats al costat o a prop d'alguna pista forestal fins a on es pot arribar amb vehicle. Ofereixen serveis de pernoctació i de restauració (si es necessita quelcom més -dutxes d'aigua calenta, llençols, carregar piles, etc- cal consultar-ho als guardes prèviament). Es pot accedir a les poblacions pròximes en transport públic amb autocar o bé amb tren fins a Manresa (FGC i RENFE), la Molina i Puigcerdà (RENFE; línia Barcelona-Puigcerdà).

Descripció

0,00 km (1561 m). Refugi de Sant Jordi. Cal partir-ne desfent de baixada al sud els darrers metres de l'anterior etapa pel GR 107 o Camí dels Bons Homes fins a retrobar la bifurcació amb el PR C-125 (km 0,05, 1548 m; pal indicador): cal deixar-lo a la dreta (S) i davallar a llevant (SE) pel mateix GR 107 per dins del bosc en direcció al coll d'Escriu. Magnífiques vistes a migdia de les valls del Pendís i del torrent del Forat, la baga d'Escriu, la Roca Tallada, el Cap del Pinosell i les serres de Gisclareny, d'Ensija i dels rasos de Peguera. De seguida, en discórrer per un ample camí pel vessant oriental de la muntanya, el bosc de pi roig es transforma en una esplèndida i ombrívola fageda. Es creua un torrent (km 0,78, 1442 m) i es continua baixant fent dreceres al camí principal per diferents corriols seguint sempre cap a llevant.

1,05 km (1380 m), 0 h 19 min. En travessar el torrent de la Malesa, a sota (S) dels canals d'en Guitart, s'avança per la solana (S/SE) canviant radicalment de vegetació un altre cop. Ara s'és a una densa pineda: ambient més sec, amb molt de boix i esbarzers.

1,54 km (1316 m), 0 h 27 min. Se surt a una pista que se segueix planejant a mà esquerra (SE). Es passa pel costat del mas d'Escriu (km 1,67, 1310 m) i es comença a remuntar (NE) cap al coll homònim.

1,99 km (1336 m), 0 h 35 min. Bifurcació: es deixa la pista a la dreta (S) i es continua per un senderó de l'esquerra (E/NE) que s'enlaira fent ziga-zagues pel boscam. Excepcionals panoràmiques a mesura que s'ascendeix de la vall del torrent del Forat, el Cap de la Boixassa, la serra de Gisclareny i la inconfusible silueta dels dos pollegons del Pedraforca.

2,46 km (1503 m), 1 h 03 min. S'arriba al coll d'Escriu després de creuar el torrent del mateix nom. Se surt al revolt d'una pista, que s'agafa a l'esquerra (SE) descendint en direcció a Gréixer i al refugi de Rebost (pal indicador) flanquejant la cara N de la Roca Tallada. S'albira al NE el Moixeró, les Penyes Altes i la Tosa. Es discorre per la frondosa i extensa fageda del Clot d'en Pere. Es deixa un trencall a l'esquerra (N; km 4,06, 1221 m) i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/SE) per, després de travessar el torrent de la Fontbona (km 4,58, 1150 m), al sud de l'estanyet de Gréixer, planejar ja cap a llevant entre pins, alzines i prats.

5,32 km (1095 m), 1 h 51 min. Havent deixat sengles pistes a mà esquerra (NE, km 4,88, 1132 m i E, km 5,18, 1107 m) es passa per una ben conservada roureda i es desemboca a una altra pista: per l'esquerra (SE) es puja en pocs metres al petit i bell nucli de Gréixer, d'on destaca l'església d'origen romànic de Sant Andreu; cal davallar per la dreta (SE) vorejant el vessant occidental del turó de Sant Natzari sentint tothora el torrent de Fontbona al sud.

6,05 km (999 m), 2 h 03 min. Es travessa la carretera de Coll de Pal (BV-4024) tot deixant definitivament el GR 107 -que la segueix (S) fins a Bagà- i es continua en la mateixa direcció (SE) prenent de baixada un camí ample d'enfront que s'endinsa al bosc i creua el riu de Gréixer (km 6,15, 992 m) vora cal Tinent. Tot seguit s'agafa un sender de l'esquerra (E; km 6,17, 994 m) que inicia l'ascensió (NE) cap al refugi de Rebost per la Llobera. Se surt de nou a la pista (km 6,32, 1031 m), que es pren a l'esquerra (NE), sempre de pujada, es passa per sota la C-16 (km 6,50, 1052 m) i es remunta per un ample prat herbat (NE) per un caminoi que després s'enfila també a llevant fent giragonses per l'interior d'un espès bosc de pi roig, roures, boixos i faigs.

7,68 km (1207 m), 2 h 40 min. S'arriba a la casa Millarès. Grans vistes a ponent i al nord de la Roca Tallada, les Roques Negres, les Penyes Altes, el Moixeró i la Tosa. Es voreja el mas per darrere, pel seu costat occidental, es passa per l'esquerra d'un estable i s'agafa una pista a mà dreta (S; km 7,73, 1209 m) que puja lleugerament a llevant entre pastures. Més endavant es remunta per l'obaga a través d'una magnífica fageda. Ambient molt humit, fresc i ombrívol. Després de creuar una torrentera s'abandona definitivament la pista prenent un senderó de la dreta (E/NE; km 8,85, 1263 m) que ascendeix amb força.

9,17 km (1351 m), 3 h 10 min. En passar el collet de la Ferreria el trajecte s'enlaira en direcció E pel Restable de la Creu de l'Om, a l'extrem nord-occidental de la baga Gran, fins a travessar per segon i darrer cop la carretera de Coll de Pal (km 9,44, 1419 m): es prossegueix pujant (SE) per un sender del davant. Es creua una pista i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/NE) travessant una torrentera.

10,26 km (1630 m), 3 h 56 min. Bifurcació: s'agafa a ponent (pal indicador) un sender senyalitzat com a GR 150 i GR 4-2 que mena al refugi de Rebost.

10,44 km (1631 m), 4 h. Refugi de Rebost. S'acaba la jornada i la travessa circular de Cavalls del Vent gaudint a migdia i a ponent d'unes excepcionals panoràmiques de Gréixer, la Roca Tallada, la serra de Gisclareny, el Pedraforca, el Cadí i el Moixeró.