Catalan English French Spanish

• Distància: 9,91 km
  • Durada caminant: 3h 15min
  • Senyalització:
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

Les formes arrodonides del cim del Puigllançada, situat dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró, dominen les pistes d'esquí de la Molina. És un cim clàssic de l'excursionisme català i una talaia des d'on es gaudeix d'una magnífica vista panoràmica de la Cerdanya i el Berguedà. La proposta és assolir-lo pel vessant oriental, fora de la influència de les pistes d'esquí, per comes herbades i solitàries i amb un panorama local del pla d'Anyella.

Informació de ruta

Altitud màx. 1823.98 m Velocitat màxima 25.5 m/s
Altitud mín. 2408.56 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 645.44 m Distància total 9900 m
Desnivell acumulat baixant 645.38 m Temps total 17d 20h 34m 49s
Punts de seguiment 730

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Descripció

Se surt de la collada del Pedró (al teleesquí els Alabaus). S'hi arriba per la carretera BV-4031 venint de Castellar de n'Hug o bé des de la Molina o la collada de Toses per la GI-400. Per arribar a Castellar de n'Hug des de Berga, es pren l'autovia C-16 en direcció N cap al túnel del Cadí, es trenca a la dreta (E) per la B-402 fins a la Pobla de Lillet i se segueix cap al N per la BV-4031.

0,00 km (1.826 m). Collada del Pedró. Des de l'aparcament, s'ha de prendre la carretera en direcció SE cap a Castellar de n'Hug. En acabar l'aparcament, hi ha unes roderes que se separen cap a la dreta (SE) i que cal seguir tot flanquejant sense perdre ni guanyar alçada. Després d'una clotada, es puja molt suaument seguint unes traces de camí senyalitzades amb franges de pintura blanca.

Clot de l'Hospital (1.850 m). Davant es contemplen els cims de la Creueta i, a l'esquerra, el Puigmal. També es veu la barraca del pla d'Anyella. S'ha d'anar al coll que s'intueix darrere de la carena que baixa del Puigllançada i del cim més redreçat que es veu a l'esquerra (tossal de Rus). Al fons de la vall, a mà esquerra, s'albira Toses.

En veure les barraques del pla de Rus (on no s'ha d'anar), davant a 1 km, s'està arribant a un dels serrats que baixen del Puigllançada i que és el final de la suau pujada del flanqueig (km 2,47, 1.925 m). Des d'aquí s'ha de seguir planerament cap al SO per algun dels solcs de l'antiga repoblació forestal franquista en direcció a la collada de les Tortes, que queda enfront a la dreta (més a la dreta de la collada de les barraques, a l'altra banda del tossal de Rus, que les separa). Ja s'observa el cim del Puigllançada més a ponent. Es travessa el torrent que baixa de la Comella i, després, el de la Geperuda, ambdós afluents del de Rus.

4,30 km (1.948 m). Collada de les Tortes. Es tracta d'una collada poc definida que, pel vessant S, baixa ràpidament cap al Berguedà, tot al contrari del vessant N pel qual es venia.

Es travessa la pista que ve de l'esquerra de les barraques del pla de Rus i que s'enfila en diagonal cap a la dreta. S'ha d'anar, planerament i a la dreta, en direcció O cap al torrent de l'Euga Blanca que baixa del Puigllançada. Es passa el filat que baixa al costat del torrent i es remunta pel mateix torrent cap al NO. També es podria pujar per qualsevol dels dos serrats que encaixonen el torrent: el serrat de Costa Geperuda a la dreta, al N, o el de Llenguaeixuta a l'esquerra, al S; però tant l'un com l'altre són molt amples i poc definits i, per tant, perdedors.

En arribar a la cota 2.061 m (km 5,11), hi ha un aiguabarreig i el torrent es divideix en dos. Com que seguir recte entre els dos cap al Puigllançada és molt costerut, s'agafa el de l'esquerra ascendint cap al SO i, per suavitzar el pendent, encara es va més a l'esquerra, cap al serrat de Llenguaeixuta, que aquí ja està ben marcat. En arribar-hi, se segueix cap amunt pel mateix serrat, ara cap al NO, que es va suavitzant progressivament i porta, sense pèrdua possible, al Puigllançada.

6,17 km (2.409 m). Puigllançada. És un cim molt ample. Es gaudeix d'una vasta panoràmica de la Cerdanya i dels massissos que l'envolten com el Puigpedrós, el Carlit i el Puigmal. Es contemplen també serres i pics del Prepirineu com el Catllaràs, la tosa d'Alp, les serres d'Ensija, el Cadí i els rasos de Tubau. Des del cim se segueixen unes roderes que baixen per la carena N i després es decanten cap a la dreta (NE) baixant fins a un pla. Es puja lleugerament fins a un turonet, l'Amorriador de Rus (km 7,31, 2.305 m) i es davalla fins a la part final del teleesquí que es veu uns metres més avall.

7,56 km (2.276 m). Teleesquí Torrent Negre (2.210 m). Cal deixar-lo a l'esquerra (O), així com les roderes per on s'ha baixat. Aquest punt és fàcilment perdedor i es pot acabar a la Molina, si es va massa a l'esquerra, o tornar cap a Rus si es va massa a la dreta. S'ha d'anar exactament cap al NE en direcció a una tanca amb filferro per al bestiar deixant a l'esquerra (N) el serrat del Cap de les Costes d'Huguet (2.214 m) i el del Cap de la Comella (2.195 m).

S'arriba a una antena situada en un petit pla (km 8,60, 2.145 m). A partir d'aquí, cal girar cap al N/NE fins a trobar el teleesquí dels Alabaus (km 9,28, 1.961 m). D'altra manera, seguint recte (NE), s'aniria al Clot de l'Hospital, per on s'ha passat al principi de la ruta. El pendent es fa més fort i es baixa per l'herbei vora el teleesquí fins al punt de partida.

km 9,91 (1.826 m). Collada del Pedró. Fi del recorregut.

Atenció:
Per fer aquest recorregut cal dur calçat d'alta muntanya, motxilla amb roba d'abric gruixuda, protecció per a la pluja, un mapa topogràfic, brúixola, menjar i aigua suficient. El piolet i els grampons seran necessaris si hi ha neu. No s'ha d'emprendre l'excursió sense haver pres aquestes precaucions ni sense la companyia d'un guia expert. Cal informar els guardes dels refugis sobre l'itinerari que es pensa recórrer. L'alta muntanya és un ecosistema especialment fràgil: no hi abandonem, doncs, deixalles de cap mena. Fem servir, per a això, els contenidors de la vall. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se el track des de la fitxa de la ruta.