Catalan English French Spanish

• Durada caminant: 3 hores
  • Senyalització:
  • Població de sortida: Sant Jaume de Frontanyà
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

L'entorn natural que envolta Sant Jaume de Frontanyà és un paisatge muntanyenc que aplega una variada vegetació, prats herbats i sobretot una extensa i ben conservada superfície forestal en què l'omnipresent pi roig conviu amb boixos, faigs, roures i alzines. Des del cim del puig de Faig i Branca, coronat a l'itinerari, es gaudeix d'una àmplia panoràmica del relleu accidentat de la contrada i de les serres veïnes d'ambdós vessants. Al poble destaca la imponent església mil·lenària de Sant Jaume de Frontanyà, magnífica mostra del primer romànic català i joia arquitectònica de la comarca del Berguedà. La ruta està totalment senyalitzada per les marques blanques i grogues del PR C-51 i les blanques i vermelles del GR 241 (l'antic GR 4-1).

Informació de ruta

Altitud màx. 1070 m Velocitat màxima 11 m/s
Altitud mín. 1516.14 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 553.01 m Distància total 10180 m
Desnivell acumulat baixant 553.01 m Temps total 6d 1h 53m 05s
Punts de seguiment 967

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Per arribar al punt d'inici de l'excursió -Sant Jaume de Frontanyà- se surt de Berga per l'autovia C-16 (Eix del Llobregat) en direcció N cap al túnel del Cadí, es trenca a la dreta per la C-26 i, als afores de Borredà, es pren a mà esquerra la carretera local BV-4656. També s'hi pot accedir des de la Pobla de Lillet per una carretera secundària que surt a migdia de la B-402.

Abans o després de la caminada, cal visitar l'església romànica de Sant Jaume de Frontanyà (es pot demanar la clau a la Fonda Cal Marxandó, just davant del temple). Es tracta d'un edifici del segle XI que compta amb una sola nau coberta amb volta de canó, un transsepte format per tres absis semicirculars amb fines decoracions llombardes i un singular cimbori amb una cúpula vuitavada. Des de l'any 1592, el temple funcionà únicament com a església parroquial (abans havia acollit una comunitat agustiniana). El 1985 fou declarat Bé d'Interès Cultural.

Descripció

Se surt del poble (1070 m) per la part alta, pel carrer de davant l'església que passa vora el restaurant Ca l'Eloi, i es remunta a mà esquerra (NO) per un sender cap al coll de la Creu Melosa i Sant Romà de la Clusa (pal indicador), senyalitzat com a PR C-51 i GR 241, que discorre sota el cingle de les Forques (N).

Es puja per l'interior del bosc i s'arriba a una bifurcació (km 0,71, 1165 m): es deixa a l'esquerra (O) el GR 241 -per on es tornarà més tard- i es continua per la dreta (E) pel PR C-51 fins a desembocar a una pista forestal, que es pren també a la dreta (SE).

De seguida es troba a la dreta (SE; km 0,82, 1175 m) un trencall indicat que duu al pla de la Creu o de les Forques (1180 m), des d'on es contempla una bona perspectiva de Sant Jaume de Frontanyà i el seu entorn muntanyenc (s'hi pot anar i tornar en uns 20 min).

Havent deixat dos desviaments a dreta i a esquerra, s'abandona la pista i se segueix per un corriol de la dreta (NO) que s'endinsa per un espès bosc mixt de pins, roures i faigs (km 2,73, 1325 m).

A mesura que s'ascendeix, el trajecte esdevé carener i s'albiren bones vistes dels pics septentrionals primer (el tossal de Rus, el Puigllançada, el coll de Pal i la tosa d'Alp) i d'ambdues valls després. Més endavant, la carena s'eixampla i s'avança pel pla de la Lleona (km 3,25, 1383 m), un ample i planer terreny herbat envoltat pel boscam.

Es davalla fins al coll de la Creu Melosa (km 4,01, 1336 m), on hi ha un encreuament de camins (pal indicador). Es deixa a la dreta el PR C-51, que davalla al nord, i es continua en el sentit de la marxa cap a ponent en direcció a Sant Romà de la Clusa.

Es remunta per un frondós bosc de pi roig, es creua l'esplanada herbada del pla del Calvari (1415 m) i s'entra a una ombrívola fageda. Se surt al pla del Capellà (1470 m), es travessa una tanca que es flanqueja per l'esquerra i es puja per un ample camí terrer fins a arribar al collet que separa els cims de la Creueta (1517 m), al nord, i del puig de Faig i Branca (1513 m), al sud (km 5,32, 1496 m): cal coronar aquest darrer, sostre de la serra homònima pertanyent al municipi de les Llosses (Ripollès), desviant-se uns metres a l'esquerra (SE; km 5,46, 1513 m). Es tenen àmplies vistes de la contrada que abasten al sud, i d'est a oest, la serra de Matamala, la de Picancel, Berga, els rasos de Peguera, Ensija i la serra de Puig Lluent; i al nord el Catllaràs, la serra de la Llena i la tossa de Montclús.

Es desfà el camí fins al coll de la Creu Melosa (km 6,90, 1336 m) i es baixa per la dreta (SE) pel mateix GR 241 -també es pot prendre la pista de davant-, que desemboca tot seguit a la pista deixada abans, que es pren també a la dreta (SE) descendint fent àmplies giragonses.

Es passa per sota de la Costa dels Cóms i es voreja per l'esquerra can Frontanyà (km 8,52, 1216 m), antiga masia situada a sobre del Serrat emprada actualment com a casa de colònies a l'estiu.

Se segueix davallant per la pista fins a prendre (km 9,32, 1190 m), abans d'una corba a mà dreta, un senderó poc visible al principi que, també per la dreta (S), s'endinsa al bosc i retroba el trajecte d'anada (km 9,49, 1165 m) -compartit amb el PR C-51-, que desfà fins al punt de partida (km 10,20, 1070 m).

Atenció:
Es recomana dur cartografia de l'entorn.
És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient.
Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se el track des de la fitxa de la ruta.