Catalan English French Spanish

Google Translator

Pels cingles de Vallcebre (PR C-128)

• Temàtica: Natura, Cultural
  • Dificultat caminant: Mitjana
  • Distància: 12,95 km
  • Durada caminant: 3h 45m
  • Senyalització:
  • Població de sortida: Vallcebre
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

Extraordinari itinerari pels voltants de Vallcebre que permet recórrer la seva espectacular cinglera a través de diferents graus o punts de pas i gaudir d'extenses panoràmiques als quatre vents de les serres d'Ensija, el Cadí, el massís del Pedraforca, el Moixeró, Gisclareny, la Tosa, el Puigllançada, el Catllaràs, el Picancel, les valls de Saldes i del Llobregat i l'embassament de la Baells. La vegetació és a més molt variada, d'espessos i ombrívols boscos de pins al principi, matollars vora els cingles i camps de conreu i àmplies zones de pasturatge prop de les nombroses i disseminades masies que es trobaran. S'hi poden veure també força rapinyaires solcant el cel com voltors, àligues, xoriguers i, amb sort, algun trencalòs. L'església de Santa Maria de Vallcebre, l'ermita de Santa Magdalena i les runes d'un antic molí a la Foradada aporten el vessant historicocultural de la ruta.

Informació de ruta

Altitud màx. 948.9 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 1338.5 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 557.24 m Distància total 12940 m
Desnivell acumulat baixant 555.38 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 2630

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Descripció

Per accedir al punt de partida cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí, trencar a l'esquerra (O) per la carretera B-400 just després del túnel del Castell de Guardiola i, poc abans del seu km 7, prendre un desviament també de l'esquerra (S; la B-401) que mena a Vallcebre. L'itinerari està totalment senyalitzat amb les franges blanques i grogues del PR C-128.

0,00 km (1120 m). Es parteix de la plaça de l'Església pujant per la mateixa carretera per la qual s'ha arribat en direcció a Fígols i al coll de la Trapa (SO). De seguida (km 0,18, 1135 m) es gira a l'esquerra (S) per una pista de terra que es dirigeix a l'ermita de Santa Magdalena (rètol indicador). Es deixen enrere alguns masos i un antic safareig públic, que s'abasta de la cabalosa font de Balaians, es creua un rierol (km 0,39, 1141 m) i es discorre entre camps de conreu, pastures i clapes de bosc.

0,85 km (1166 m), 0 h 15 min. En un revolt a la dreta es deixa una pista a mà esquerra (E) i se segueix cap a Santa Magdalena i el Carot (SO; rètol indicador). S'observen rústiques parets de pedra seca i feixes avui en desús. Es voreja un mas per l'esquerra (km 1,23, 1188 m).

1,66 km (1212 m), 0 h 29 min. Cruïlla: a la dreta (O) es deixa el camí que duu al Carot, a l'esquerra (SE) la pista per on s'anava i es pren un sender herbat del mig que surt darrere de la creu fixada a una roca que es té davant (SO; indicacions a Santa Magdalena). Es planeja uns metres i, en creuar un torrent (km 1,74, 1210 m), es comença a remuntar lleugerament (SO). Es creua una pista (km 1,95, 1234 m) i es continua pujant (SO). Arreu hi ha més feixes i bancals abandonats.

2,45 km (1295 m), 0 h 45 min. Ermita de Santa Magdalena. Edifici molt auster d'una sola nau amb campanar bastit al segle XVII, on cada any s'hi celebra un aplec popular. Al seu costat hi ha una font -dessecada des que es construïren unes galeries a les mines de sota el Carot- l'aigua de la qual es creia que tenia propietats curatives contra les berrugues. Es continua cap al Grau dels Boigs (E/NE; pal indicador) remuntant suaument per l'interior d'un espès bosc de pi roig. Ambient fresc i ombrívol.

3,24 km (1337 m), 0 h 58 min. Bifurcació: el sender de la dreta (SO) baixa a Fígols; se segueix a mà esquerra (NE) per dins del boscam davallant fins al Grau de la Mola (indicacions).

3,46 km (1318 m), 1 h 01 min. Grau de la Mola. Cal seguir uns metres la línia d'alta tensió (E/SE) per començar a carenejar cap a llevant la cinglera de Vallcebre. Vistes esplèndides del Catllaràs i la vall del Llobregat.

3,57 km (1317 m), 1 h 03 min. Grau del Sastre. S'entra i se surt del bosc resseguint tothora el penya-segat amb grans i canviants panoràmiques dels mateixos cingles, Vallcebre (NO) i les serres circumdants com Ensija (O), Gisclareny (N), el Cadí (NO), el Moixeró (N), el Catllaràs (E) i el Picancel (SE). Més endavant se surt del bosc i es discorre (NE) per la solana entre el rocam, prats i una vegetació arbustiva i de matollars mentre a migdia es contempla l'embassament de la Baells. Es desemboca a un camí ample (km 4,48, 1253 m), que es pren a la dreta (NE).

4,80 km (1239 m), 1 h 21 min. Grau dels Boigs. Es deixa a la dreta (S) una variant de la ruta (PR C-128.3), que descendeix al Jou , i se segueix en el mateix sentit de la marxa (E/NE) en direcció al grau del Jou (pal indicador).

5,39 km (1216 m), 1 h 30 min. Grau de les Granotes . Es desemboca a una pista que es pren a l'esquerra (NE) per, de seguida, deixar també a mà esquerra (NO; km 5,50, 1222 m) una altra variant (PR C-128.1), que corona el tossal Llissol (O), i seguir cap al grau del Jou pels plans de Cal Menut (NE; pal indicador).

5,71 km (1213 m), 1 h 35 min. Cal Menut. Abans d'arribar-hi, rere els estables, s'observen trumferes, unes muntanyetes fetes de pedra i terra amb una petita obertura on es guarden les patates un cop collides. Passada la casa, s'abandona la pista i s'agafa un senderó de la dreta (NE; km 5,89, 1212 m) que duu en uns metres al grau del Jou (km 5,94, 1210 m), on es deixa un trencall a la dreta (E; l'esmentat PR C-128.3) i es continua cap al grau de Sant Climents (NE; pal indicador) seguint senyals i fites a través dels prats. Es distingeix a mà dreta (E) una placa commemorativa en record d'un pilot que, a l'edat de 28 anys, va morir en aquest indret en estavellar-s'hi amb la seva avioneta l'any 1958. Cal anar amb precaució: s'és a una zona d'enfonsaments càrstics que no garanteix trepitjar ferm tothora (hi ha fins i tot una zona acotada per impedir l'accés a unes perilloses esquerdes). A sota (SE) es veu el Jou, el castell dels Moros, una antiga explotació de carbó a cel obert i, més a llevant, la vall del Llobregat, els cingles del Reu, els de Malanyeu i el Catllaràs.

6,10 km (1202 m), 1 h 41 min. Se surt a un camí ample que es pren a la dreta (N) de baixada i se segueix poc després per un senderó que voreja la cinglera (N/NE). Al nord-est es distingeix la Torre del Foix, un mas construït al voltant d'una torre medieval, i l'església romànica de Sant Climent (s. XI). S'entra de nou al bosc, amb força pins, boixos i roures, es deixa un sender a mà dreta (km 7,07, 1121 m) i es prossegueix remuntant ara progressivament cap al NO. Més endavant s'abasta (NO), sobresortint entre les muntanyes, els dos majestuosos pollegons del Pedraforca i, més al nord, el Cadí.

7,28 km (1122 m), 1 h 58 min. Grau de Sant Climents. Bifurcació: a la dreta (E/SE) hi ha un sender (marques blanques i verdes) que puja de Guardiola de Berguedà i el Jou; se segueix a mà esquerra (NO) en direcció a cal Felip Roc (pal indicador). Tot seguit es conflueix a una pista (km 7,36, 1123 m) que es pren a la dreta en el mateix sentit de la marxa (NO).

7,85 km (1116 m), 2 h 07 min. S'ha d'abandonar la pista i agafar un trencall de la dreta (NO), un camí herbat que davalla lleugerament. Passat el grau de les Granoteres (km 8,20, 1088 m) es troba una bifurcació (km 8,33, 1080 m): es deixa a l'esquerra (O/SO) l'última variant de l'itinerari (PR C-128.2), que ascendeix al tossal Llissol en 1,2 km, i es continua baixant (NO) per la dreta de cal Felip Roc. Fins al grau de Cap Deig es gaudeixen d'amplíssimes vistes als quatre vents d'Ensija, Vallcebre, el Pedraforca, el Cadí, la cara nord de la cinglera, Gisclareny, el Moixeró, la Tosa, el Puigllançada i el Catllaràs. Es deixen enrere diverses masies, amb els seus camps de conreu i pastures adjacents, i es descendeix arran dels cingles fins a arribar, després del grau del Moro (km 9,16, 984 m), al pont que creua l'engorjat de la Foradada (km 9,30, 949 m), única sortida de les aigües de Vallcebre i punt de menor altitud del trajecte. A sota s'observa el torrent de Bosoms, tributari del riu de Saldes, i un antic molí de pedra adossat al rocam que aprofitava la força de l'aigua que hi baixava (passat el pont hi ha un caminoi a mà esquerra -SO- que hi duu).

9,32 km (954 m), 2 h 32 min. Havent travessat el pont es troba una bifurcació (pal indicador): un sender de la dreta (marques blanques i verdes) baixa (NE) en pocs metres a una font que hi ha vora la carretera; es prossegueix pujant fortament pel rocam (NO/NE) fent ziga-zagues fins a la cresta de la cinglera, que es resseguirà a ponent. De seguida, a la dreta (E), es veuen les restes de la torre d'un antic telefèric construït als anys 40 del segle passat que baixava el carbó de les mines de Vallcebre en vagonetes metàl·liques fins al Collet (Guardiola de Berguedà ) i el ferrocarril. El trajecte careneja estratègicament el penya-segat per permetre gaudir tota l'estona de panoràmiques de 360 graus. A sota (N), als peus del serrat de Pujal i del Turbians , es contemplen uns masos i l'església de Sant Julià de Freixens , que conserva la seva estructura romànica original (com l'absis semicircular) tot i haver estat força modificada als segles XVII i XVIII.

10,25 km (1111 m), 2 h 58 min. Grau de Cap Deig . Es creua la carretera B-401 i se segueix a ponent per una pista del davant que es dirigeix a la Barceloneta (rètol indicador). S'avança a migdia planejant entre extenses pastures, en què s'hi distingeixen velles feixes testimonis de conreus abandonats, i masies disperses, com cal Galceran i cal Pauló , que conformen aquesta barriada.

12,31 km (1166 m), 3 h 33 min. Es desemboca a una altra pista que es remunta a la dreta (E/SE) en direcció a cal Batlló (rètol indicador) per, uns metres més enllà (km 12,37, 1166 m), agafar un desviament senyalitzat de l'esquerra (E) cap a cal Sastre i cal Clic . De seguida es pren una drecera a mà esquerra (S; km 12,53, 1162 m) que davalla a la pista deixada abans (de cal Batlló ; km 12,63, 1140 m): ara cal seguir-la per la dreta (S/SE) fins a tornar a la plaça de l'Església de Vallcebre pel carrer Major (km 12,95, 1120 m, 3 h 45 min).

Atenció:
Es recomana dur cartografia de l'entorn.
És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient.
Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.