Catalan English French Spanish

• Durada en BTT: 2h 48 m
  • Senyalització:
  • Població de sortida: Saldes
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

Dins la vegetació del Parc Natural del Cadí-Moixeró destaca particularment la vall de Gresolet, posseïdora d'un microclima propi de característiques atlàntiques que possibilita una abundant presència d'arbres caducifolis com el faig, el roure i la moixera que, en convivència amb el pi negre, el pi roig i l'avet, dibuixen un magnífic paisatge policromat especialment acolorit a la tardor, la millor època de l'any per passejar-s'hi. Pedalejant per la vall es contemplen diverses masies disseminades, algunes destinades avui a l'hostalatge, que testimonien l'antic ús agrícola i ramader d'aquestes muntanyes. La imponent presència del Pedraforca guarneix les panoràmiques que s'albiren durant l'itinerari.

Informació de ruta

Altitud màx. 967.71 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 1916.09 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 1050.12 m Distància total 27720 m
Desnivell acumulat baixant 1052.01 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 4115

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Descripció

Per accedir al punt de partida cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí i, just després del túnel del Castell de Guardiola, trencar a l'esquerra per la carretera B-400 fins a Saldes, on s'estaciona el cotxe. La ruta està senyalitzada (símbols grocs de la ruta del Centre BTT nº 9).

0 km (1212 m). Es parteix de la plaça Pedraforca pel carrer Serra d'Ensija en direcció a Cardina (SO).

1,16 km (1262 m). S'arriba a la pista asfaltada del mirador de Gresolet que ve de la carretera B-400 i es pren a la dreta remuntant cap al NE amb bones vistes de les Penyes Altes, la Tosa i el Puigllançada.

1,61 km (1293 m). Es deixa a mà esquerra el refugi del Roget (SO), es passa l'àrea recreativa la Serra (km 3,39; 1430 m), on hi ha una font, i la font Seca (km 4,23; 1497 m) tot ascendint (NO) entre frondosos boscos de pi roig.

5,51 km (1574 m). Mirador de Gresolet. Excel·lent talaia del Cadí, la serra Pedregosa, els cingles de la Bola i les valls del torrent de les Mulleres i de Gresolet. En aquest punt s'acaba la carretera i es continua per pista de terra (NO).

5,99 km (1586 m). Es deixa a la dreta una pista de desemboscar (O/NO) i, de seguida, a l'esquerra (SE), un senderol (PR C-127) que accedeix al refugi Lluís Estasen (km 6,39; 1629 m).

6,45 km (1636 m). Es creua una tanca que a l'hivern resta tancada pel perill d'esllavissades i la presència de glaç al vial.

7,36 km (1723 m). Es discorre (NO) per un bosc mixt de pi negre, avet, roure, moixera i força faig albirant a llevant la vall de Gresolet.

7,96 km (1766 m). En passar per l'esquerra (NO) del turó de Pi Ajegut es tenen bones vistes, també cap a l'est, de la vall del torrent de les Mulleres que, com la de Gresolet, gaudeix també d'un peculiar microclima de propietats atlàntiques disposant d'excepcionals i extensos boscos de fulla caduca.

10,12 km (1844 m). El Collell. Es continua per la pista (NE) seguint ara els senyals blancs i vermells del GR 150 i el GR 107 o Camí dels Bons Homes deixant a ponent la vall de Cerneres, el Cadinell i la serra del Cadí. Aquest és el punt divisori entre les conques del riu Segre (O) i del Llobregat (E) per una banda, i del Cadí i el Pedraforca per una altra.

10,63 km (1872 m). A les Bassotes es deixa a mà esquerra (NE) el sender per on continua el PR C-124 -ara fent la ruta dels Segadors-, que s'ha seguit des de la font Seca. Es prossegueix per la falda de la serra Pedregosa (E/NE) tenint la muntanya de la Bola al sud.

12,14 km (1916 m). Coll del Torn. Màxima altitud de l'itinerari des d'on ja es comença a davallar (E/NE) amb impressionants panoràmiques del Pedraforca i la serra d'Ensija, amb la Gallina Pelada, entre d'altres. Es pot distingir fins i tot, en la llunyania, el turó de l'Home, sostre del massís del Montseny. Després de passar la font Cerdana, el coll i la font de la Jaça, el trajecte segueix (SE) per sobre del clot de l'Orri al peu de les Costes del Roset i el Comabona (al nord).

15,54 km (1678 m). Es deixa a l'esquerra (NO) un sender local que ascendeix al Comabona.

16,87 km (1574 m). Coll de la Bauma. Bifurcació: s'agafa la pista de la dreta, que descendeix fortament per la baga de Gresolet (SO) resseguint el torrent del coll de la Bauma, i es deixa a l'esquerra una altra pista (SE) per on segueixen els GR 150 i 107, que fan cap a Bagà. Per l'interior d'una magnífica i ombrívola fageda poblada d'abundants moixeres, i amb bones vistes al nord dels cingles de Gresolet i els de la Bola, s'arriba al santuari de Gresolet (km 19,87; 1272 m), on hi ha una àrea de lleure i un refugi. Uns metres més endavant es troba a l'esquerra (SO; km 19,97; 1261 m) el camí d'accés a la Casa Refugi de Gresolet.

20,91 km (1149 m). Es baixa per l'estret de Moronta (SE), ja per una pista pavimentada, i es creua fins a quatre cops el riu de Gresolet per ponts de ciment.

23,22 km (999 m). Passat l'estret de Gresolet es deixa un sender a la dreta (SE) que mena a Saldes.

23,99 km (969 m). A l'aiguabarreig dels rius de Gresolet i Saldes es deixa a l'esquerra (N/NO) el desviament que duu al refugi de Cal Ferrer. Es tenen bones vistes a llevant de l'accidentada vall de Saldes.

24,58 km (975 m). Es travessa el riu de Saldes (SE) i es passa a l'esquerra (NE) un trencall que s'endinsa per la baga de Maçaners (km 24,76; 984 m). A partir d'aquí s'inicia una progressiva pujada cap a Saldes a través d'un espès bosc de pi roig amb la magnífica presència de la cara est del Pedraforca. A ponent s'observa la darrera explotació minera (lignit) a cel obert que queda activa a la comarca del Berguedà, tot i tenir data de caducitat (31 de desembre de 2007). Més amunt es contemplen les restes del castell de Saldes i l'església de Santa Maria.

26,20 km (1090 m). Cruïlla. Es continua per la mateixa pista (SO) deixant dues desviacions a dreta i a esquerra.

26,45 km (1106 m). Es deixa a l'esquerra (NE) una pista i es continua en el mateix sentit de la marxa (SO).

26,73 km (1125 m). Es desemboca a la carretera B-400, que es pren per la dreta (O/NO) de pujada fins a trencar, també a mà dreta (NE; km 27,31; 1170 m), per una desviació que entra a Saldes.

27,76 km (1212 m). Es torna finalment a la plaça Pedraforca, punt de partida i final de l'itinerari.

Atenció:
Es recomana dur cartografia de l'entorn.
És necessari proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat així com aigua i menjar suficient.
Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.
Darrera modificació elDijous, 28 Novembre 2013 11:04
Més en aquesta categoria: « La Ruta dels Maquis Ruta de la Pleta »