Catalan English French Spanish

• Distància: 10,87 km
  • Durada caminant: 3h 15min
  • Senyalització:
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

El pont romànic i l'antiga església de Sant Quirze de Pedret estan situats en un entorn natural privilegiat de muntanyes, valls i extensos i frondosos boscos. El trajecte permet conèixer també l'església romànica de Sant Miquel de les Canals. Des del mirador del Pla s'albira, a més, una extensa vista panoràmica de la serra d'Ensija, els rasos de Peguera, Queralt, Sant Salvador, la vall de la Portella i la plana del baix Berguedà i del Bages fins a Montserrat. Es contemplen també diversos masos -com l'antigament majestuós, i avui enrunat, de Corrúbies- que testimonien el secular aprofitament agropecuari d'aquestes muntanyes.

Informació de ruta

Altitud màx. 519.17 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 983.84 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 706.87 m Distància total 10860 m
Desnivell acumulat baixant 715.32 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 2170

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

L'excursió comença al pont de Pedret (0,00 km, 527 m), on es pot accedir en cotxe per una pista asfaltada que, des de Berga i en direcció est, passa per l'IES Guillem de Berguedà (indicacions). Es creua el riu Llobregat pel pont i se segueix per un sender -esglaonat al principi i senyalitzat amb marques de pintura groga que se seguiran durant tot l'itinerari- que puja a l'esquerra (N/NE; pal indicador) de la pista fins a Sant Quirze de Pedret.

Als 350 m s'arriba a l'església preromànica de Sant Quirze de Pedret, que es deixa a l'esquerra (N) per continuar per la pista -provinent del pont de Pedret- que va cap a l'est planerament.

0,82 km (591 m), 0 h 15 min. Bifurcació. Es continua en el mateix sentit de la marxa (NE) deixant una pista a mà esquerra (NO) i s'entra a la vall de Guimbàs. En arribar al fons del torrent de Guimbàs, la vall s'estreny i el camí també.

1,56 km (606 m), 0 h 28 min. Es deixa a l'esquerra (NO/N) un trencall que remunta pel rocam, es travessa el torrent i es puja a mà dreta (NE) fins a la carena per un sinuós senderó que s'endinsa fent ziga-zagues per l'interior d'un espès bosc d'alzines, boixos i pins. Ambient fresc i ombrívol, amb força molsa i falgueres.

2,29 km (810 m), 0 h 54 min. Se surt a un camí carener més ample que s'agafa a l'esquerra (E/NE). En uns metres s'arriba a la font Bona o de la Covil, que no sempre raja, i es continua pel camí que remunta per una esplèndida pineda de rojalet. Es passa per una clariana on s'observen les ruïnes d'un antic refugi dels maquis, la Covil (km 2,72, 868 m), i s'ascendeix per la solana del Picancel. En passar el collet de les Fustes (km 3,04, 899 m), se segueix (E/SE) per una vella pista que porta al mirador del Pla, on s'accedeix a l'hora i escaig de trajecte. Panoràmica excepcional a l'oest i a migdia de la serra d'Ensija, la Figuerassa, els rasos de Peguera, les serres dels Lladres i de Queralt, Sant Salvador, Berga, Avià, la vall de Bossoms, el baix Berguedà, la plana del Bages i Montserrat. A partir d'un revolt a l'esquerra (E; km 3,60, 942 m) el trajecte continua ascendint en direcció NE deixant un trencall a la dreta (E).

4,19 km (948 m), 1 h 30 min. Després del Camp de la Collada s'accedeix a una cruïlla: es deixa una pista que puja a l'esquerra (NO), un camí a la dreta (S) que duu a la font del Noguer i a cal Mascaró (escurçaria força l'itinerari) i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/SE) travessant unes pastures fins al mas i l'església romànica de Sant Miquel de les Canals que, situats a gairebé 1.000 metres d'altitud al pla homònim, és una magnífica talaia de la vall de la Portella i el cingle de la Quar. Se segueix per un sender que discorre paral·lel a l'esquerra de la pista fins a desembocar-hi de nou (km 4,76, 968 m): cal prendre-la ara a l'esquerra (E/SE) de baixada.

5,14 km (907 m), 1 h 45 min. Bifurcació. En un revolt a la dreta es trenca a l'esquerra (SO) per una pista herbada que passa vora una torre elèctrica d'alta tensió. Pocs metres més endavant cal deixar-la i seguir per un senderó de la dreta (S/SO; km 5,21, 904 m) que descendeix fortament per la solana.

Després de deixar un desviament a l'esquerra (km 5,47, 831 m), s'arriba a la casa en ruïnes de Corrúbies. Encreuament (km 5,66, 797 m): es deixa a l'esquerra (SE) un camí cap a Sant Pere de la Portella i s'inicia la tornada al punt de partida agafant el de la dreta (NO) que passa arran del cantó meridional de Corrúbies i duu a cal Mascaró (indicacions).

6,55 km (828 m), 2 h 08 min. Se surt a una pista que se segueix a la dreta (NO) remuntant fins a una nova cruïlla (km 6,71, 847 m): es deixa a mà dreta (N) un trencall que puja a Sant Miquel de les Canals i, davant de cal Mascaró, s'abandona la pista per on es va i que hi accedeix i es pren un camí de la dreta (SO) que davalla pronunciadament pel boscam (indicacions). De seguida es trenca a la dreta (SO; km 7,01, 794 m) per un sender que baixa fins al revolt d'una pista (km 7,23, 740 m), que s'agafa a la dreta descendint cap al SO. Es deixa una pista a l'esquerra (SE; km 7,30, 726 m) i, després d'un ample revolt a l'esquerra, una altra a la dreta (SO; km 7,66, 696 m) que mena al mas de Bossoms. Es ressegueix tothora el curs del rec de Bossoms i es passa la font del mateix nom tot davallant amb grans vistes a ponent de Queralt, els rasos de Peguera i Berga.

8,41 km (639 m), 2 h 39 min. Bifurcació: es deixa un desviament a l'esquerra (S) i se segueix en la mateixa direcció ara remuntant cap al SO. Es desemboca a una pista (km 8,50, 646 m) que es pren a l'esquerra (O/NO) de baixada, es passa la font dels Rucs i es deixa un trencall a l'esquerra (SE; km 9,02, 600 m).

9,27 km (623 m), 2 h 52 min. Bifurcació: es continua ascendint per la dreta cap a ponent. Al pla de Santaeugènia es deixa a la dreta (NE; km 9,38, 634 m) un camí d'accés al mas homònim i es prossegueix en el mateix sentit de la marxa (NO). 250 metres més endavant apareixen dos trencalls a la dreta (NO) que s'endinsen al bosc: es pren el de l'esquerra, de baixada més pronunciada, que porta fins a una codina de pedra i a un torrent. Aquí es deixa un corriol de la dreta (N/NO; km 9,74, 577 m), que duu a la pista que s'ha pres al principi de la ruta vora l'església de Sant Quirze de Pedret, i es continua per un camí de l'esquerra (SO) que segueix el torrent. Ambient humit i ombrívol.

9,97 km (555 m), 3 h 02 min. Cruïlla: es baixa pel sender d'enmig (SO) deixant-ne dos a dreta i a esquerra. A sota es contempla el riu Llobregat, que es ressegueix cap a ponent aigües amunt, i una frondosa vegetació de ribera. Després de les ruïnes de l'antic molí de Pedret se surt a un camí més ample (km 10,67, 529 m) que, per l'esquerra (NO), torna al pont de Pedret, punt inicial i final de la ruta (km 10,87, 527 m, 3 h 15 min).

Atenció:
Per realitzar aquesta ruta cal portar roba i calçat adequats, menjar i aigua suficient. Es recomana dur cartografia de l'entorn. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.