Catalan English French Spanish

• Durada caminant: 6h 35 min
  • Senyalització:
  • Població de sortida: Bagà
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

L'estiu del 2003 els guardes dels vuit refugis del Parc Natural del Cadí-Moixeró van idear un itinerari circular que els enllacés recorrent indrets de gran bellesa natural i paisatgística de les serres de la Tosa, el Moixeró, el Cadí i el massís del Pedraforca (a les comarques del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell). Van batejar-lo com a Cavalls del Vent fent referència a la traducció catalana del mot tibetà que designa les banderoles d'oració budistes (Iungta) que es posen en els cims i els colls de l'Himàlaia per enviar als quatre vents pregàries de pau i germanor.

La travessa, que ha estat un èxit en nombre de participants i molt ben valorada des del primer any, es presenta en tres modalitats no excloents entre si segons si es planteja amb una finalitat esportiva, competitiva, o bé lúdica: en menys de 24 h, en menys de 36 i sense límit de temps dins la temporada (quan els refugis resten oberts, de mitjan juny a finals de setembre). Nosaltres l'hem dividida en cinc etapes sortint des del refugi de Rebost en el sentit contrari al de les agulles del rellotge tenint en compte la longitud i el desnivell acumulat de cadascuna, essent perfectament assumible per a un senderista mitjà habituat a la muntanya. Tanmateix, si no es pot o no es vol fer-la tota seguida hi ha la possibilitat d'escurçar-la o dividir-la en dues visites (per exemple, dos caps de setmana), ja que la proximitat entre els refugis dels Cortals de l'Ingla (Cerdanya) i el de Sant Jordi (Berguedà) -connectats pel GR 107 pel coll de Pendís i fàcilment accessibles des de Bellver i Riu de Cerdanya ambdós i des de cal Cerdanyola el darrer- permet tenir-los com a punt d'inici i final del recorregut occidental o oriental de la travessa.

Informació de ruta

Altitud màx. 1434.91 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 2534.63 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 1419.24 m Distància total 18800 m
Desnivell acumulat baixant 1539.49 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 3021

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

L'itinerari

El trajecte està senyalitzat amb marques de color taronja (excepte del prat d'Aguiló al pas de Gosolans, on només es troben les del PR C-124), que sovint comparteixen protagonisme amb les dels senders de gran recorregut (blanques i vermelles), petit recorregut (blanques i grogues) i d'altres d'àmbit local (blanques i verdes) que solquen el parc natural. Són més de 70 km d'itinerari que discorren entre els 902 m -a la vall del riu Bastareny- i els 2513 m d'altitud (al refugi de Niu d'Àliga; 2536 si s'ascendeix, com es proposa, a la Tosa) acumulant un desnivell positiu de 4800 m que deixen a l'abast del caminant variats ecosistemes i racons tan emblemàtics i espectaculars com els cims de la Tosa i de les Penyes Altes de Moixeró, la cara nord del Cadí, les serres Pedregosa i de Gisclareny, el Pedraforca, la baga de Gresolet, els Empedrats i les valls del Bastareny i de Gréixer. També es contemplen diversos masos disseminats i antics edificis plens d'història com el santuari de Gresolet, l'ermita de Sant Martí del Puig i l'església de Sant Andreu de Gréixer.

Descripció

Per accedir al punt de partida cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí fins a Bagà i seguir per la BV-4024 (NO) cap al coll de Pal fins al coll del Forn (a 13,7 km de l'oficina d'informació del Centre del Parc), on s'estaciona el cotxe. Des d'aquí s'arriba al refugi de Rebost prenent un senderó senyalitzat com a GR 150 i GR 4-2 (marques blanques i vermelles) que baixa a ponent per l'interior del bosc o bé davallant per la pista de Roca-sança (O) fins a trencar a l'esquerra (S) seguint els senyals de la Cavalls del Vent.

0,00 km (1630 m). Refugi de Rebost. S'inicia la travessa remuntant en direcció nord (N/NE) per la dreta d'una font tot creuant, uns metres més amunt (km 0,16, 1669 m), la pista que mena al coll del Forn (E). Després de la font Ramon Espel (que no sempre raja; km 0,20, 1684 m) es travessen dues pistes més (km 0,35, 1728 m, i km 0,70, 1802 m), la segona de les quals surt d'un revolt de la carretera de Coll de Pal -on hi ha la zona d'aparcament de la Ruta del Trencapinyes, del Parc Natural del Cadí-Moixeró-, i es continua pujant en el mateix sentit de la marxa (NE) per un sender que s'endinsa pel bosc fins a pla Bagà (km 0,97, 1862 m). Es gaudeixen de belles vistes a migdia (SO) del Pedraforca i el Cadí.

1,55 km (1923 m), 0 h 48 min. Es creua una nova pista i se segueix cap al NE pel vessant occidental del Roc Negre, de la Bòfia i dels Rocs de Canells a través d'un espès bosc de pi negre.

2,74 km (2085 m), 1 h 16 min. Collada de Comafloriu. Es deixa un trencall a l'esquerra (NE; km 2,79, 2094 m), que flanqueja el serrat Gran, i es continua remuntant amb força per la dreta (E) ja sense arbres. A partir d'aquí la ruta s'enlaira fent ziga-zagues per la coma herbada amb aèries vistes de les serres d'Ensija, del Verd i de Gisclareny, Roca Tallada, el Pedraforca, el Cadí, les Roques del Claper, les Muntanyetes, els Rocs de Canells, Comafloriu -per on es discorre-, el serrat Gran i el Puigllançada.

3,92 km (2377 m), 2 h 02 min. Bifurcació: se surt al GR 150-1, que cal seguir amunt per l'esquerra, canviant de direcció (NO), cap al Comabella i el serrat Gran (per la dreta -SE- es baixaria al coll de Pal). Es compartiran senyals amb el GR fins al pla de Moixeró. Si s'és observador es poden trobar caus de marmota entre el rocam, espècie present al parc d'uns anys ençà provinent del sud de França, on ha estat introduïda. A mesura que es puja es veu a ponent (NO) la silueta del refugi de Niu d'Àliga.

4,15 km (2398 m), 2 h 06 min. Es corona el Cap del Serrat Gran, es davalla per la cresta (NO) a la collada de Comabella (km 4,39, 2346 m) i s'ascendeix novament fins al puig homònim (km 4,91, 2436 m). Es tenen amplíssimes panoràmiques d'ambdues valls, la cerdana al nord i la berguedana al sud. Es careneja pel serrat Gran (NO) per travessar després (O) el dilatat prat alpí dels rasos de Comabella fins al refugi de Niu d'Àliga. En cas d'haver-hi boira, el recorregut descrit fins ara des de la collada de Comafloriu pot esdevenir perillós, ja que es discorre tothora vora el penya-segat.

6,01 km (2513 m), 2 h 42 min. Refugi de Niu d'Àliga. Punt més alt de la Cavalls del Vent. No obstant, aquesta ruta planteja remuntar 170 m al nord i fer el cim de la Tosa (punt geodèsic; 2536 m). El trajecte segueix cap a l'oest descendint amb força pel pedregar a migdia del torrent de les Planes i el serrat de les Pedrusques.

6,72 km (2411 m), 2 h 53 min. Es creua un antic camí d'extracció minera (de ferro i manganès) -al nord s'hi poden veure algunes cavitats- i es continua baixant en el mateix sentit de la marxa (SO). S'avança pel rocam (O) per la cara N del puig de la Mena. S'és a un bon punt de guaita de rapinyaires, voltors sobretot, i d'isards.

7,21 km (2288 m), 3 h 05 min. Passat el coll de la Vall es prossegueix per la cresta del puig de la Canal Freda (O/SO) i, més avall, es careneja per la pleta del Llamp cap a ponent. Grans vistes de la vall i muntanyes cerdanes al nord i les Penyes Altes, el Pedraforca i les serres del Moixeró, del Cadí i d'Ensija al sud i a l'oest. Més a migdia es distingeix fins i tot el massís del Montseny, Sant Llorenç del Munt i l'inconfusible relleu de Montserrat. S'entra en un frondós bosc de pi negre i es davalla pel vessant septentrional de la Roca del Llamp.

8,96 km (2022 m), 3 h 35 min. Coll de Jou. Punt divisori natural entre la Tosa i el Moixeró, per on cal seguir (SO/O). A partir d'ara s'ha de remuntar a ponent pel boscam per la cara sud de les Suquetes. Després del coll de la Miquela (km 9,80, 2144 m) l'itinerari avança (O/SO) decantat al nord de la cresta del serrat del mateix nom.

10,89 km (2111 m), 4 h 10 min. Collet de Molins o pas de la Guilla. Es deixen dos trencalls successius a la dreta: el primer baixa en direcció nord al refugi no guardat del Cortal de Vidal; uns metres més endavant un altre senderó es dirigeix a ponent cap al collet Marginós per l'antic traçat del GR 150-1. Cal seguir remuntant (SO) cap a les Penyes Altes.

11,52 km (2262 m), 4 h 35 min. Bifurcació. A mà esquerra (SE) s'agafa el sender que en pocs metres corona les Penyes Altes (km 11,57, 2270 m), cim format per dues puntes bessones que és alhora el sostre de l'accidentada serra de Moixeró, el punt de confluència de tres de les quatre províncies catalanes (Barcelona, Girona i Lleida) i una talaia excepcional de la contrada. Es desfà el camí fins a la darrera bifurcació i es davalla a l'esquerra (SO) per l'interior d'un espès bosc de pi negre en direcció al collet Raset discorrent per l'obaga del massís. S'ajunta per la dreta (NE; pal indicador) el trencall deixat abans al collet de Molins que passava pel de Marginós.

12,60 km (2056 m), 4 h 55 min. Collet Raset. A mà esquerra (SE) es troba un caminoi que baixa a Gréixer pel canal de la Serp. Cal seguir en el mateix sentit de la marxa (O/SO) travessant l'extens prat herbat del pla de Moixeró.

13,88 km (1993 m), 5 h 12 min. Bifurcació, poc abans del coll de Moixeró: es deixa finalment el GR 150-1, que planeja a l'esquerra (SO; aquest era també l'antic traçat de la Cavalls del Vent que, des del coll de Moixeró, continuava a ponent de la font i la cabana de Moixeró als peus del Roc Cremat), i es pren el sender indicat de la dreta (NO) que baixa per la vall del torrent de Moixeró. Es prossegueix a llevant del Roc Cremat per la dreta del torrent i s'entra al bosc.

14,91 km (1745 m), 5 h 36 min. Confluència amb una torrentera que ve per la dreta (E): es creua el torrent de Moixeró i es descendeix ara per la seva esquerra per una pista herbada, que es deixa més endavant per travessar-lo de nou (km 15,23, 1683 m) i resseguir-lo per l'altre cantó. Al km 15,37 (1662 m) s'abandona el sender i es continua baixant per la pista deixada abans, es creua per tercer cop el torrent i es davalla pel seu costat esquerre sempre cap al nord. Després d'un abeurador (km 15,53, 1635 m) es desemboca al revolt d'una altra pista (km 15,75, 1614 m): es continua a l'esquerra (N) en direcció a les barraques de Sansamorta que queden enfront, des d'on el trajecte s'endinsa (NO) per l'esplèndida i ombrívola avetosa de Riu.

16,92 km (1565 m), 6 h 04 min. Bifurcació de pistes: es continua de baixada per la dreta en la mateixa direcció que s'anava (O/SO) i es creua el torrent del Grau de l'Ós (km 17,22, 1538 m), que se seguirà per l'esquerra mentre es davalla per la pista a través d'un frondós bosc de ribera amb força avets, bedolls i salzes.

18,09 km (1455 m), 6 h 20 min. Bifurcació: es deixa la pista principal a l'esquerra (O) i es pren una altra de la dreta (E), que s'abandona de seguida per continuar per un sender que descendeix a mà esquerra (NO; km 18,24, 1448 m) travessant antigues feixes i bancals. Es puja després suaument entre camps tenint davant (NE) com a referència el serrat de les Esposes -es distingeix prou bé perquè el costat oriental és rocós i l'occidental cobert d'arbres-, que cal vorejar a ponent discorrent per un boixar.

18,82 km (1511 m), 6 h 35 min. En remuntar cap al NE un prat s'accedeix al destí de la jornada: el refugi del Serrat de les Esposes.

Atenció:
Per fer aquest recorregut cal dur calçat d'alta muntanya, motxilla amb roba d'abric gruixuda, protecció per a la pluja, un mapa topogràfic, brúixola, menjar i aigua suficient. El piolet i els grampons seran necessaris si hi ha neu. No s'ha d'emprendre l'excursió sense haver pres aquestes precaucions ni sense la companyia d'un guia expert. Cal informar els guardes dels refugis sobre l'itinerari que es pensa recórrer. L'alta muntanya és un ecosistema especialment fràgil: no hi abandonem, doncs, deixalles de cap mena. Fem servir, per a això, els contenidors de la vall. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.