Catalan English French Spanish

• Distància: 11,49 km
  • Durada caminant: 4 hores
  • Senyalització:
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

Ascensió al sostre de la serra prepirinenca d'Ensija entre frondosos boscos de pi roig i negral i extensos prats alpins que passa pel refugi Delgado Úbeda. És un itinerari que permet albirar magnífiques vistes de la contrada i les serres veïnes a mesura que s'enlaira, amb la presència constant del massís del Pedraforca al nord, i que culmina amb una amplíssima panoràmica a quatre vents al cim de la Gallina Pelada o Cap del Llitzet, a 2320 m d'altitud.

El recorregut està senyalitzat, tret del tram per pista forestal del Portet a la font Freda, que no ofereix però cap dubte (marques blanques i grogues del PR C-79 de la font Freda al cim de la Gallina Pelada, grogues i vermelles des de Roca Blanca fins a l'Estret i blanques i vermelles del GR 107 de l'Estret a la font del Portet). Cal ser curós i tenir una bona preparació física i sentit de l'orientació per descendir de Roca Blanca a l'Estret. Tanmateix, des del sostre d'Ensija -fins on no hi ha cap mena de dificultat- es pot tornar al punt de sortida desfent el camí o bé seguint la variant del PR C-79 que passa per la Creu de Ferro, el pla d'Ensija, el Serrat Voltor i baixa vora el torrent de les Llobateres.

Informació de ruta

Altitud màx. 1660.22 m Velocitat màxima 22.8 m/s
Altitud mín. 2516.43 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 5161.3 m Distància total 11470 m
Desnivell acumulat baixant 5161.84 m Temps total 21d 12h 39m 24s
Punts de seguiment 1315

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Descripció

Per accedir al punt de partida, se surt de Berga per l'autovia C-16 (Eix del Llobregat) en direcció N cap al túnel del Cadí. Just després del túnel del Castell de Guardiola, es trenca a l'esquerra (O) per la carretera B-400 cap a Gósol i el Pedraforca i, havent passat Saldes, al coll de la Trapa, es pren a l'esquerra (S) una carretera cap a Vallcebre que, deixant a mà dreta la pista que mena al coll del Portet (per on es tornarà caminant més tard), arriba al trencall cap a la font Freda (1670 m) -que queda a mà dreta (S)-, on s'estaciona el cotxe.

Des de la carretera (1670 m), es puja a migdia per unes escales de fusta fins a la font Freda (1680 m) i se segueix en direcció SO/S pel sender senyalitzat (PR C-79) que remunta cap a Ensija i el refugi Delgado Úbeda (pal indicador) per l'interior del bosc.

Més endavant, es discorre per l'esquerra del torrent que baixa de la font de l'Orri. A mesura que s'ascendeix, es va deixant el rierol a mà dreta, s'aclareix gradualment el bosc i es tenen cada cop millors vistes de la cara S del Pedraforca, Saldes i la serra del Cadí.

Se surt a un pla herbat, les Planelles (planella Petita), que es travessa transversalment per l'esquerra (E/SE) per pujar tot seguit amb força cap a la dreta (S). Es deixa a mà esquerra un altre senderó fressat. Després d'un tram força pedregós, es continua per un altre altiplà herbat -planella Gran- en direcció SO.

S'accedeix a una extensa zona de prats alpins, els rasos d'Ensija, i es prossegueix cap a la dreta (S/SO) deixant la pleta de l'Ós (2189 m), la baga de les Llobateres i el Clot d'Ensija a mà esquerra (E; un pal de ferro serveix d'indicador) fins a veure ja el refugi Delgado Úbeda o d'Ensija, construït l'any 1964 i propietat de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC). A prop seu, a 100 m, hi ha una font on abastir-se d'aigua.

Es passa per l'esquerra del refugi (km 2,43, 2167 m), es prossegueix pel camí senyalitzat (pal indicador) i ben marcat que remunta cap a ponent i, per un darrer trajecte carener molt aeri, es corona el cim de la Gallina Pelada o Cap del Llitzet (km 3,46, 2320 m).

Des d'aquí es contempla una amplíssima panoràmica de 360 graus que comprèn el massís del Pedraforca, la serra del Cadí, el Moixeró, els pics de la tosa d'Alp, el Puigllançada, el Puigpedrós i el Carlit entre d'altres al vessant N; el Catllaràs i els rasos de Peguera a l'E; el Montseny, Sant Llorenç del Munt i Montserrat al SE; la serra dels Lladres i la de Busa al S i el Montsec, el Port del Comte i la serra del Verd, amb els principals pics del Pirineu Occidental de fons, a l'O.

Per als més avesats, l'itinerari segueix carenejant cap a l'oest fins al cim de Roca Blanca (km 3,89, 2296 m), des d'on es davalla a migdia -per un corriol indicat amb fites i senyals de pintura escadusseres de color groc i vermell- fent ziga-zagues per dins d'un bosc de pi negre. Més endavant, es descendeix verticalment en direcció SO per un tram molt pedregós al principi i herbat després -cal parar compte amb les relliscades- fins a sortir, després de les Llosanques, a l'Estret (km 4,69, 1973 m), on es troba el sender de Gran Recorregut GR 107, que es pren cap a la dreta (N).

Se segueix per l'interior d'un espès bosc de pi roig i es flanqueja per l'esquerra l'impressionant espadat de la carena de les Roques Blanques, que s'estén d'est a oest, deixant enrere les baumes de l'Estret i de l'Orenella.

En arribar al Portet (km 6,24, 1834 m), s'agafa una pista forestal cap al N. A la font del Portet (km 6,47, 1811 m), s'abandona el GR 107, que continua per l'esquerra, i es prossegueix endavant (NE) per la mateixa pista.

Es volta per l'esquerra (O) la Roca Rodona (1832 m) i s'avança planerament d'oest a est amb bones vistes de la cara S del Pedraforca, Saldes i les serres d'Ensija i del Cadí enmig d'un magnífic i extens boscam.

Es deixa a la dreta (S) el Serrat Negre (1995 m) i es davalla entre les Pinatelles i la baga d'Aigua Salada fins a desembocar a la carretera presa abans amb cotxe des del coll de la Trapa (km 11,21, 1660 m) que, per la dreta (SE), torna de seguida al trencall de la font Freda, punt de partida i final de l'excursió (km 11,49, 1670 m).

Atenció:
Per fer aquest recorregut cal dur calçat d'alta muntanya, motxilla amb roba d'abric gruixuda, protecció per a la pluja, un mapa topogràfic, brúixola, menjar i aigua suficient.
El piolet i els grampons seran necessaris, si hi ha neu. No s'ha d'emprendre l'excursió sense haver pres aquestes precaucions ni sense la companyia d'un guia expert.
Cal informar els guardes dels refugis sobre l'itinerari que es pensa recórrer.
L'alta muntanya és un ecosistema especialment fràgil: no hi abandonem, doncs, deixalles de cap mena. Fem servir, per a això, els contenidors de la vall.
Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se el track des de la fitxa de la ruta.