Catalan English French Spanish

• Durada en BTT: 1h 15min
  • Senyalització:
  • Població de sortida: Berga
  • Font: Palau Robert - ACNA, S.L.

La ruta proposada descriu un recorregut de baixa dificultat tècnica, tot i que una mica llarg, pel municipi d'Avià, al sud-oest de Berga, per una zona ben tranquil·la i agradable entre conreus i petits boscos a migdia de la serra de Queralt. Es pot escurçar l'itinerari passant per l'estany de Graugés.

Informació de ruta

Altitud màx. 506.58 m Velocitat màxima 0 m/s
Altitud mín. 648.52 m Velocitat mitjana 0 m/s
Desnivell acumulat pujant 400.97 m Distància total 18600 m
Desnivell acumulat baixant 401 m Temps total 0h 00m 00s
Punts de seguiment 2065

Els valors no disponibles a l'arxiu es mostraran com a 0.

Descarregar ruta

google.maps.MapTypeId.TERRAIN 1 1 1 1 1 1 2 #0000FF Distància Elevació Velocitat Ritme cardíac Distància: {0} {2} Elevació: {1} Distància: {0} {2} Velocitat: {1} Distància: {0} {2} Ritme cardíac: {1}

Els CENTRES BTT CATALUNYA són una xarxa i una marca de CATALUNYA TURISME consistent en equipaments de lliure accés per a la pràctica de la BTT. Implantats arreu de Catalunya, són un recurs d'esplai i de descoberta del país pensats per contribuir al desenvolupament turístic en zones que reuneixen bones condicions per a la pràctica d'aquest popular esport. Cadascun d'aquests centres té la singularitat pròpia donada per la seva localització i unes característiques comunes a la resta de centres com l'oferta de rutes de diferents nivells de dificultat, que segueixen un mateix codi de senyalització, i uns serveis d'acolliment i d'informació pensats per satisfer les particularitats de l'activitat de la BTT.

Descripció

Se surt de l'Oficina Comarcal de Turisme del Berguedà, situada a la carretera C-16, km 96,20. Per arribar-hi des de Berga cal sortir del sud de la població per la C-26 com si es volgués agafar la C-16 en direcció a Barcelona. Abans d'entrar a la C-16, es troben els indicadors de l'oficina de turisme i del càmping Berga Resort: s'hi accedeix girant a l'esquerra i creuant per sota aquest important vial.

0,00 km (605 m). Oficina Comarcal de Turisme del Berguedà. Es comença la ruta desfent el camí indicat per accedir a l'oficina de turisme en direcció a Berga (S). Just superat el curs de la riera dels Molins per un pontet, es trenca a l'esquerra deixant la carretera i continuant uns metres en el mateix sentit de la marxa (S). Es descriu un revolt a la dreta seguit d'un a l'esquerra que creua un petit torrent.

1,13 km (592 m). Bifurcació. Cal seguir a la dreta fent un gir de 90 graus (SO): tot recte s'arribaria a la depuradora. Uns metres més enllà, es tomba a l'esquerra i es continua cap al sud. S'avança per un camí més estret entre conreus.

2,20 km (590 m). Sant Elies. En un punt en què hi ha un mas i unes granges, es gira a la dreta de baixada tot canviant de direcció (SO).

2,73 km (566 m). Es travessa la carretera BV-4135 d'Avià a Cal Rosal i se segueix a migdia en direcció a Graugés. Es creua la riera de Fontcaldes i, en deixar enrere un grup de cases, a l'alçada d'un revolt en pujada, es pren un trencall de l'esquerra (S) que comença una mantinguda ascensió per un camí en molt bon estat tot seguint les indicacions cap a cal Gris i deixant alguna desviació a l'esquerra.

4,32 km (599 m). Cal Gris. Es deixen les cases a la dreta i, a la següent bifurcació, entre camps, es trenca a l'esquerra en direcció a Obiols (E) iniciant-se una pronunciada baixada per una pista cimentada. Fins a deixar enrere Obiols, es coincideix amb el traçat del GR 1.

5,22 km (535 m). Obiols i església preromànica de Sant Vicenç d'Obiols. Al voltant hi ha un gran escampall de tombes antropomorfes d'extrems arrodonits que constitueixen una necròpoli. Es deixa aquest conjunt històric a l'esquerra i es remunta lleugerament fins al Colletó d'Obiols.

6,29 km (558 m). El Colletó. Se surt a un petit coll elevat, davant d'un extens camp, on el camí es bifurca. Cal davallar a la dreta cap a Graugés (O). Uns metres més endavant es troba una nova bifurcació: es continua a l'esquerra (SE) passant pel costat del Bellús. Es baixa una mica i se segueix a la dreta (O).

7,36 km (516 m). Molí de Bellús. Bonic indret on el curs de la riera de Graugés fa un salt d'aigua sobre unes roques. Possiblement és el millor lloc de la ruta per aturar-se i descansar. Atenció! L'itinerari surt del trajecte més marcat, continua a ponent i vira lleugerament al nord creuant aquesta riera uns metres més enllà per enfilar-se per un camí menys fressat que s'endinsa per un petit bosc de pins.

7,77 km (530 m). Es desemboca a una pista, que es pren a la dreta (N) per seguir pujant. Es prossegueix per aquesta pista parcialment cimentada entre conreus, boscos de roures i alzines, lloses de pedra i masos dispersos. Bones vistes al nord de les serres dels Lladres i de Queralt, més amunt d'Avià i de Berga. Encara remuntant, la ruta vira a ponent i al sud, passa pel costat de la Casanova del Collet i surt a una pista asfaltada que uneix Graugés amb Sant Pau de Casserres i on fàcilment poden circular vehicles motoritzats.

9,34 km (582 m). Encreuament. Cal deixar aquesta pista asfaltada i seguir a mà dreta per un camí de sorra en direcció a Bernades (O). Pocs metres després es passa a tocar del mas de Bernades i es gira decididament al nord tot iniciant el retorn al punt de sortida. Una mica més endavant, en un petit collet, es deixa a la dreta l'accés a la casa de colònies de les Vinyes i es continua en el mateix sentit de la marxa (NO).

11,05 km (621 m). Vilamarí. En un indret on hi ha unes granges a mà dreta, es troba una bifurcació: es puja per la dreta (N) passant de seguida vora el mas de Vilamarí. Se surt novament a una zona oberta de conreus i s'accedeix a un altre collet, a l'alçada de cal Bernadí, amb vistes a Avià i la serra de Queralt. Es poden veure parapents que baixen dels turons veïns, ja que Avià compta amb dos importants centres i escoles de vol. Es comença el descens pel conegut com a camí d'Avià a Vilamarí, en molt bon estat. Es van deixant cases a ambdós costats.

13,56 km (624 m). En un punt on hi ha unes cases a l'esquerra (cal Tana) i unes granges al fons, es deixa el camí més marcat, que fa un pronunciat revolt a l'esquerra, i es continua tot recte (N) entre els camps per un desdibuixat camí. Uns metres més enllà, en un entorn no gaire agradable per la presència d'aquestes granges, es tomba a la dreta fent un gir de 90 graus (E). Ben aviat s'arriba a Santa Maria d'Avià.

14,16 km (646 m). Santa Maria d'Avià, situada arran de la carretera d'Avià a Graugés. Petita església parroquial d'una sola nau del s. XII amb un bonic frontal d'altar. Es marxa pel vial asfaltat en direcció a Graugés (NE) deixant el temple a la dreta i, de seguida, cal desviar-se a l'esquerra (NE) per un camí de terra de l'altra banda que descendeix, voreja una casa, que queda a la dreta, i desemboca a una pista asfaltada que cal prendre a l'esquerra (N).

15,23 km (643 m). Bifurcació. Havent circulat uns metres en línia recta per aquesta pista, cal deixar-la al següent revolt trencant a la dreta (NE) per un desviament que rodeja per l'esquerra les properes cases, creua un petit curs d'aigua (la riera de Fontcaldes) i travessa a continuació -cal anar amb precaució- la carretera BV-4135 d'Avià a Cal Rosal per continuar tot recte. Al fons es distingeix la Mare de Déu del Remei: s'hi passarà ben a prop discorrent per camins planers amb bones vistes a migdia que abasten del baix Berguedà a la muntanya de Montserrat i el Montseny.

16,79 km (625 m). Encreuament. Després d'una curta baixada se surt a un encreuament: es tomba a l'esquerra fent un gir de 90 graus (N).

17,12 km (623 m). Bifurcació. Passats uns metres, a mig descens, es canvia totalment de direcció trencant a la dreta (E) tot descrivint un revolt molt pronunciat.

17,35 km (606 m). Nova bifurcació. En un indret on hi ha una gran i moderna casa a l'esquerra, es conflueix amb el recorregut seguit al començament de la ruta: en aquesta ocasió cal seguir a l'esquerra desfent el camí fins a l'oficina de turisme.

18,61 km (605 m). Oficina Comarcal de Turisme del Berguedà. Punt inicial i final de l'itinerari.

Atenció:
Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat així com aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.